iDEAL maakt enorme groei door: wat betekent dit voor online casino’s?

In 2020 bestaat betaalmethode iDEAL alweer 15 jaar en dat is een bijzondere mijlpaal voor het favoriete betaalmiddel van Nederland. En eens te meer lijkt iDEAL z’n voorkeurspositie te bevestigen, want nog nooit lang het aantal betalingen zo hoog als nu. En dat heeft onder meer te maken met de coronacrisis. 

idealcasino.nl groei ideal 2020

Zo zouden Nederlanders veel meer online betalingen verrichten en daarbij werd massaal gekozen voor iDEAL. In juli 2020 werd maar liefst 77.7 miljoen keer betaald via iDEAL, wat een nieuw maandrecord is. Ter vergelijking: dat is een stijging van 36.6% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Bedrijven die zich willen richten op Nederlandse consumenten kunnen daarom niet om iDEAL heen. En dat betekent ons meteen bij het volgende vraagstuk: wat betekent dit voor online casino’s? 

Lees ook onze top posts: Alle online casino’s met iDeal | Uitleg, voor- en nadelen alle online betaalmethodes | Alles over iDeal | Beste iDeal alternatief

iDEAL is onmisbaar

Heel simpel: dat een online casino iDEAL wel móet aanbieden als het Nederlandse spelers aan zich wil binden. Tuurlijk, je kunt als casino de optie bieden om per bankoverschrijving te betalen, maar daar zullen veel spelers de voorkeur niet aan geven vanwege de verwerkingstijd van 1 tot 3 werkdagen. Uit het door NU.nl gepubliceerde artikel over de groei van iDEAL blijkt verder dat creditcardbetalingen uitsluitend worden gedaan voor reizen en dat is wat veel Nederlanders ongetwijfeld zullen beamen. Andere betaalmethodes als Trustly en Sofort beginnen ook in ons land langzaam aan terrein te winnen, maar zullen door lang nog niet alle Nederlandse consumenten herkend worden. 

Wat kunnen casino’s van iDEAL leren? 

De reden dat we massaal voor iDEAL kiezen, heeft alles te maken met 2 dingen: 

  1. Herkenning: vrijwel elke consument kent iDEAL en heeft er wel eens mee betaald. Veel mensen kiezen op de automatische piloot voor iDEAL. 
  2. Geen fees: we houden zo van iDEAL omdat er geen transactiekosten hoeven te worden betaald. Dat is ook de reden geweest voor het gezamenlijke initiatief van banken om de betaalmethode te lanceren in 2005: ze streefden naar een uniform betaalmiddel waarbij geen tot weinig transactiekosten zouden worden gerekend. 

Online casino’s kunnen daar een belangrijke les uit trekken: of je zorgt als online casino gewoon dat je iDEAL aanbiedt met bonus, óf je biedt alternatieven waarbij geen transactiekosten worden gerekend. Doe je dat wel? Dan stoot je de (terecht) verwende Nederlandse consument tegen het verkeerde been. “Maar, transactiekosten zijn toch helemaal niet meer van deze tijd?” hoor ik je nu denken. Dat klopt, in Nederland ja. In het buitenland is dat lang niet zo vanzelfsprekend. En daarom zullen (voornamelijk) de buitenlandse casino’s er alles aan moeten doen om zich aan te passen aan de gewoontes op de Nederlandse betaalmarkt. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *